Το άγχος, ευτυχώς ή δυστυχώς, έχει γίνει κομμάτι της καθημερινότητας των περισσότερων. Όλοι οι άνθρωποι βιώνουν σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό άγχος στη ζωή τους κι ενώ άλλους τους κινητοποιεί, άλλους τους καθηλώνει και τους εγκλωβίζει. Πολλοί είναι οι στρεσογόνοι παράγοντες…καθημερινές σκοτούρες, οικονομικές δυσκολίες, οικογενειακά προβλήματα, θέματα υγείας, γενική ανησυχία για το μέλλον…Ο καθένας όμως αντιδράει διαφορετικά στις δυσκολίες της ζωής ανάλογα με τη στάση με την οποία τις αντιμετωπίζει.

Οι σκέψεις που κάνει ο καθένας για τον εαυτό του αλλά και για μια κατάσταση την οποία βιώνει παίζουν σημαντικό ρόλο στη ματιά με την οποία αντιμετωπίζει τη ζωή. Αρνητικές σκέψεις για την αυτό-αποτελεσματικότητά μας αλλά και η έμφαση σε δυσκολίες ή παράγοντες που είναι εκτός του ελέγχου μας και σε προσδοκίες, στόχους ή όνειρα που δεν έχουμε εκπληρώσει αναπόφευκτα οδηγούν σε έντονο στρες. Μάλιστα, αρκετοί δεν αναγνωρίζουν τα σημάδια που τους προειδοποιούν ότι βιώνουν έντονο άγχος, όπως σωματικά συμπτώματα, συναισθηματικές δυσκολίες και αλλαγές στη συμπεριφορά. Από τη μία, αν και το άγχος αποτελεί ένα μάλλον δυσάρεστο συναισθηματικό βίωμα και συνεχώς προσπαθούμε να απαλλαγούμε από αυτό, από την άλλη, μπορεί να ειδωθεί ως μια ευκαιρία για να φροντίσουμε τον εαυτό μας.

 

Ποιες στρατηγικές μπορούν να βοηθήσουν να αντιμετωπίσετε το άγχος;

  • Κάντε τη δική σας προσωπική ανασκόπηση. Αναγνωρίστε τις αρνητικές σκέψεις που κάνετε για τον εαυτό σας πχ. «δεν πρόκειται να τα καταφέρω», «δεν είμαι ικανός/ή», κ.ά., αξιολογείστε πόσο ρεαλιστικές και βοηθητικές είναι και προσπαθήστε να τις αντικαταστήσετε με πιο θετικές και αισιόδοξες.
  • Αξιολογείστε τα προσωπικά σας «πρέπει». Πολλά πρέπει μπορεί να τα έχετε υιοθετήσει από την οικογένειά σας ή και από την κοινωνία αλλά χρειάζεται να αναγνωρίσετε αυτά τα οποία σας περιορίζουν πχ. «πρέπει να είμαι τέλειος/α γονιός, σύζυγος, κ.ά.», «πρέπει να μην κάνω λάθη», κ.ά. Αξιολογείστε τα με βάση τις δικές σας επιθυμίες, δυνατότητες και ισχύουσες συνθήκες.
  • Δώστε έμφαση στα θετικά σας στοιχεία. Μην εστιάζετε πάντα σε πιθανές σας αδυναμίες, λάθη και αποτυχίες του παρελθόντος αλλά αναγνωρίστε και αξιοποιήστε τις ικανότητες και τα προσόντα σας.
  • Αναγνωρίστε λύσεις σε καταστάσεις που έχετε κάποιο έλεγχο. Ο καλύτερος προγραμματισμός, η ιεράρχηση προτεραιοτήτων, η εύρεση εναλλακτικών, η αναζήτηση βοήθειας και συμβουλών από άλλους μπορεί να αποτελούν λύσεις σε καθημερινά προβλήματα και ανησυχίες.
  • Επαναπροσδιορίστε τους στόχους σας ανάλογα με τις ισχύουσες συνθήκες. Όταν οι συνθήκες δεν είναι ευνοϊκές και δεν μπορείτε να τις αλλάξετε ή να τις ελέγξτε, αλλάξτε τους στόχους σας  ώστε να είναι πιο ρεαλιστικοί και εφικτοί.
  • Βάλτε τον εαυτό σας στις προτεραιότητες σας! Οι περισσότεροι προσπαθείτε να ανταποκριθείτε στις υποχρεώσεις και τα καθήκοντα των διαφορετικών σας ρόλων. Σημαντικό είναι όμως να αναγνωρίζετε και να ικανοποιείτε και τις δικές σας προσωπικές σας ανάγκες.

 

Μήπως να αρχίσετε να φροντίζετε περισσότερο τον εαυτό σας;