Την περίοδο των Πανελλαδικών Εξετάσεων το άγχος των περισσότερων μαθητών αλλά και των γονιών τους αυξάνεται. Πολλοί μαθητές αγωνιούν για την επίδοσή τους στις εξετάσεις αφού οι κόποι που έχουν καταβάλλει όλη τη χρονιά καθώς και τα προηγούμενα χρόνια κρίνονται από αυτές τις εξετάσεις. Επίσης, είναι μια κρίσιμη περίοδος η οποία καθορίζει μια σημαντική επιλογή για τη ζωή τους, δηλαδή τον επαγγελματικό δρόμο τον οποίο θα ακολουθήσουν. Οι γονείς, από την άλλη, συναισθάνονται την αγωνία των παιδιών τους και αντίστοιχα, ανησυχούν για την επίδοσή τους στις εξετάσεις και τις συνέπειες που μπορεί να έχει για το μέλλον τους. Αναμφισβήτητα, το άγχος είναι φυσιολογικό και χρήσιμο μέχρι έως ενός σημείου αλλά καλό είναι να μην φτάνει σε τέτοια επίπεδα που όλη η οικογένεια να είναι σε κατάσταση «συναγερμού»!

Μαθητές…

  • Το άγχος έως ένα βαθμό είναι φυσιολογικό και μπορεί να λειτουργήσει έως κινητήριος δύναμη για να οργανώσετε το διάβασμά σας και να είστε πιο αποδοτικοί την ώρα των εξετάσεων. Όταν όμως το άγχος φτάνει στο σημείο να σας εμποδίζει να είστε συγκεντρωμένοι, να καταστροφολογείτε και στην ουσία να υποφέρετε έχει αρνητικές επιπτώσεις.
  • Προσπαθήστε να εκτιμήσετε τις ικανότητες και τις μέχρι τώρα προσπάθειές σας και να μην εστιάζεστε στα αδύναμα σημεία ή τις ελλείψεις που μπορεί να έχετε. Κρίνετε τον εαυτό σας ρεαλιστικά χωρίς να τον υποτιμάτε ή και να τον υπερεκτιμάτε. Αυτό που μπορείτε να κάνετε τώρα είναι να καταβάλλετε όσο το δυνατή μεγαλύτερη προσπάθεια για να επιτύχετε τον στόχο σας.
  • Φροντίστε τον εαυτό σας όσο το δυνατό περισσότερο. Μπορεί να έχετε βάλει το διάβασμα και την προετοιμασία σας για τις εξετάσεις ως προτεραιότητα αλλά δεν πρέπει να παραμελείτε τον εαυτό σας. Η σωστή διατροφή, ο ύπνος και η χαλάρωση είναι πάντα αναγκαία και απαραίτητα.
  • Αναμφίβολα είναι μια κρίσιμη στιγμή της ζωής σας αλλά χρειάζεται να αντιμετωπίσετε το θέμα των εξετάσεων στην πραγματική του διάσταση. Εκτός του ότι πάντα υπάρχουν εναλλακτικές επιλογές σε περίπτωση που δεν πετύχετε τα  επιθυμητά αποτελέσματα, το μέλλον και η ευτυχία σας δεν εξαρτώνται ουσιαστικά από αυτές τις εξετάσεις.

 

Γονείς…

 

  • Το δικό σας άγχος και αγωνία είναι αναμενόμενα μιας και είναι μια ιδιαίτερα δύσκολη περίοδος για τα παιδιά σας. Ακόμα και αν λεκτικά δεν εκφράζετε αυτά που νιώθετε, τα παιδιά αφουγκράζονται τα συναισθήματά σας. Προσπαθήστε όμως να μην τα εκτονώνετε στα παιδιά σας μιας και αυτό τον καιρό κουβαλάνε τα ίδια ένα μεγάλο συναισθηματικό φορτίο.
  • Προσπαθήστε να είστε κι εσείς το ίδιο ρεαλιστικοί με τα παιδιά σας. Μην υποτιμάτε τις ικανότητες τους και την προσπάθειά τους αλλά και μην έχετε  υπερβολικές φιλοδοξίες. Καμία από τις δύο στάσεις δεν είναι βοηθητικές για τα παιδιά γι’ αυτό βοηθείστε τα να θέσουν ρεαλιστικούς στόχους και να αξιοποιήσουν το δυναμικό με το καλύτερο δυνατό τρόπο. Δείξτε ειλικρινά πως έχουν την εκτίμηση και την αποδοχή σας ανεξαρτήτου αποτελέσματος.
  • Αυτή την περίοδο τα παιδιά χρειάζονται τη συμπαράστασή σας και την υποστήριξή σας. Χρειάζεται να είστε διαθέσιμοι για να ακούτε τις αγωνίες τους, να ανακουφίζετε το άγχος τους και να διασφαλίζετε ότι φροντίζουν τον εαυτό τους. Ακόμα και αν εκτονώνουν το θυμό ή την απογοήτευσή τους, μην το παίρνετε προσωπικά γιατί είναι πιθανό ότι απλά νιώθουν ότι το σπίτι είναι πιο ασφαλές «πεδίο εκτόνωσης».

 

Καλή επιτυχία και καλή δύναμη σε μαθητές και γονείς!